вівторок, 4 жовтня 2016 р.

Тема: Героїзм і мужність українських козаків. Художні особливості поеми

Тема: Героїзм і мужність українських козаків. Художні особливості поеми

Мета: формувати вміння учнів робити ідейно-тематичний аналіз ліро-епічного твору, аналізувати героїв, художні особливості поеми; виховувати чіткі уявлення про те, що героїзм і мужність – це ознаки лицарських чеснот українських козаків; почуття пошани до творчості Великого Кобзаря, повагу до історичного минулого нашої країни.

Очікувані результати: учні вміють робити ідейно-тематичний аналіз твору «Іван Підкова», аналізувати художні особливості твору, складати сенкан, давати відповіді на тестові завдання; висловлювати свою думку, робити висновки

Тип уроку: урок формування й удосконалення знань, умінь і навичок.
Обладнання: ілюстративний матеріал.

Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, учнівські повідомлення, сенкан, робота в групах, інтерактивна вправа «Займи позицію», «Гронування».

.

                              Хід уроку
                                                          
                                                           Епіграф
                                                                              Було колись – в Україні
                                                                              Ревіли гармати;
                                                                              Було колись – запорожці
                                                                              Вміли панувати.
                                                                              Панували, добували
                                                                              І славу, і волю…
                                                                                                    Т.Шевченко

І. Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності до уроку. Асоціативний настрій.
      З чим у вас асоціюється сьогоднішній урок?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Прокоментуйте епіграф до уроку

ІІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
1.                 Учитель. Українське козацтво – це грізна, велика сила, основна перешкода для турецько-татарських нападів на українські землі. Козаки не тільки захищали свою рідну землю, а й водночас здійснювали походи до татарських і турецьких володінь. Це сприяло тому, що козацтво стає відомим у Європі. У ньому вбачають захисника європейської християнської цивілізації.
Прокоментуйте афоризм «Відваги не можна ні навчитися, ні розучитися»(Гете).

2.     Перевірка домашнього завдання. Учнівські повідомлення.

1-й учень. Козаки-запорожці мужньо захищали рідний край, відганяли орду на південь, а то й не раз на своїх невеликих човнах сміливо вирушали до ворога « в гості».
         Козацький флот складався із човнів, які запорожці називали байдаками або чайками. Це легкі човни, видовбані зі стовбурів столітніх лип завдовжки приблизно двадцяти і завширшки приблизно чотирьох метрів. Чайка вміщувала 50-70 козаків, а ще запас куль, пороху, харчів, води, 4-5 малих гармат. Оскільки чайки мали дві корми, то на ходу легко змінювали напрям руху, були значно швидшими за турецькі галери. На щоглі чайки майорів козацький прапор.
2-й учень. Коли козаки бачили в морі турецьку галеру, миттю шикували свої чайки у формі півмісяця, щоб супротивник не міг утекти. Спочатку, наближаючись до ворожого судна, козаки вели невпинний прицільний вогонь з рушниць, потім видиралися на ворожу галеру – і починався рукопашний бій. Тут козаки показували всю свою силу, сміливість, і протистояти їм не міг ніхто.
Учитель. Запорозька Січ і взагалі українське козацтво дали Україні багатьох видатних керівників – кошових і гетьманів – Петра Конашевича – Сагайдачного, Івана Сірка, Івана Мазепу, Івана Підкову та ін. які відважно боролися проти польсько - шляхетського панування, проти татаро – турецької агресії, що загрожувала українській землі.
Т.Шевченко натхненно оспівав українське козацтво в поемі «Іван Підкова». Головним героєм цього твору є козак – Іван Підкова.
       Яким же насправді був Іван Підкова?
       Яким його зобразив Т.Шевченко?

Вправа «Гронування».
Іван Підкова – відважний -  рішучий - впевнений у собі – вміє прислухатися до думки інших – цілеспрямований – патріот – приклад для козаків; має чорні вуса, чуприну – його називають «батьком».

Якими були стосунки отамана з підлеглими? Обґрунтуйте свої міркування рядками з поеми.
     Поясніть, як автор ставиться до свого героя. Доведіть власну думку.
Складіть сенкан.
            Підкова
Сміливий рішучий
Командує веде радиться
Отаман здобуває великі перемоги
             Герой
Узагальніть усе почуте про Івана Підкову і дайте цілісну характеристику його образу, використовуючи виписні цитати та створені ілюстрації.

      Учитель. Наступним кроком нашої роботи є аналіз художніх засобів (робота в групах).
       І група: рефрени ( «Було колись..»); окличні речення ( «А згадаймо!», «На байдаки!», «Грай же море! та ін.).
       ІІ група: метафори («ревіли гармати», «могили говорять», «лихо танцювало», «море грає», «серце мліє»ти ін.)
       ІІІ група: епітети («біле тіло», «козацьке тіло», «синє море»), риторичні запитання («Де-то буть роботі?»).
       ІV група: порівняння ( «могили…, як гори», « хвилі, як ті гори»).

Інтерактивна вправа «Займи позицію».
   Підтримай або спростуй думку О. Довженка «Без минулого немає майбутнього».

      V. Підсумок уроку.
         Бесіда.
Що символізує образ могили?
Які патріотичні мотиви звучать у поемі?
Яке значення має образ Івана Підкови для нас, сучасників?
Чим поема актуальна сьогодні?
Чи є нині потреба в патріотах – героях?
Що до сказаного, почутого і побачено на уроці ви хотіли б додати?

     VI. Розвязування тестових завдань.
         1. Про що автор згадує на початку твору?
 а) щасливе життя українського селянства;
 б) сміливість і мужність запорожців;
 в) нещасливе власне дитинство.
         2.Могили, де поховані оборонці рідної землі
 а) поросли травою і всіма забуті;
 б) уквітчані червоними маками;
 в) зберігають славну  минувшину.
         3.Свідок слави дідів говорить з вітрами
 а) про волю;
 б) необхідність гарної погоди для обжинок;
 в) щастя людини та сенс життя.
         4.Яка річка загадується в поемі?
 а) Дунай;
 б) Дніпро;
 в) Ока.
          5.Коли дід побачив моголи, його огорнули думки
 а) про призначення людини в суспільстві;
 б) героїчну минувшину рідного краю;
 в) швидкоплинність життя.
          6. Перебуваючи на байдаках , козаки співали
 а) «Віють вітри, віють буйні.»;
 б) «Як були ми козаками..»;
 в) «Грай же, море!».
         7. У яких скрутних умовах перебували козаки?
 а) відсутність води і харчів;
 б) складні погодні умови на морі;
 в) обмаль необхідної зброї.
         8. Над якою роботою розмірковує отаман?
 а) бій з ворогами;
 б) негайний ремонт човнів;
 в) приготування зброї до бою.
          9. Портове місто, що згадується у творі, знаходиться
 а) у Німеччині;
 б) у Польщі;
 б) у Туреччині.
          10.Козаки отамана називають
 а) героєм;
 б) силачем;
 в) батьком.
          11. За що отаман подякував козакам?
 а) за вміння дотримуватися дисципліни;
 б) готовність мужньо вступати в бій з ворогами;
 в) сміливість під час перебування в бурхливому морі.
          12. Поема як літературний жанр – це твір
 а) невеликий віршований твір, у якому змальовуються характер, визначні             події в житті людей;
 б) написаний у формі звертання однієї людини до інших;
 в) в основі сюжету якого лежить гострий неприхований життєвий конфлікт, який здебільшого закінчується смертю героя.

    VII. Оцінювання. Аргументація оцінок.
    VIII. Домашнє завдання.

             Підготуватись до контрольної роботи.

Немає коментарів:

Дописати коментар