субота, 1 жовтня 2016 р.

Опис досвіду
Ковалевич Валентини Олександрівни,
вчителя української мови та літератури
Томашгородського навчально-виховного комплексу
школи І-ІІІ ступенів-ліцею
з теми «Елементи нестандартності на уроках української мови і літератури як засіб розвитку стійкого пізнавального інтересу»

Учительська професія – це людинознавство, постійне проникнення в складний духовний світ людини, яке ніколи не припиняється.
В. Сухомлинський

Учитель повинен діставати радість від спілкування з дітьми, прагнути відкривати в них нове і бачити їх у процесі становлення, вірити в дитину, у добрі начала в ній, бути терпеливим і витриманим, чуйним, вміти контролювати свої емоції, поєднувати сердечність із мудрістю, відчувати, чим живе, про що думає, з чого радіє і чим засмучується вихованець.
Таких принципів я прагну дотримуватись у своїй педагогічній роботі. Майже 38 років я працюю в Томашгородському НВК школі І-ІІІ ст.-ліцеї учителем-словесником. Скільки зроблено, передумано і осмислено за ці літа. Для мене література, як сказав В.Сухомлинський, – людинознавство, а рідна мова – національний код, що «забезпечує високу місію людини в «своїй хаті».
Впродовж декількох років я працюю над проблемою «Елементи нестандартності на уроках української мови і літератури».
Готуючись до уроків мови, підбираю найрізноманітніші методи, прийоми й форми роботи, які розвивали б творче мислення школярів.
Працюючи над певною темою, використовую такі інтерактивні технології на уроках української мови: «Мікрофон», «Мозковий штурм», робота в парах, робота в малих групах, «Метод ПРЕС», «Займи позицію», «Незакінчене речення». Наприклад, інтерактивна технологія «Мікрофон» використовується найчастіше на етапі мотивації навчальної діяльності, коли намагаються зосередити увагу школярів на осмисленому сприйнятті матеріалу, використовуючи різні прийоми випереджального навчання.
Учні мають висловити власну думку про те, чого вони очікують від уроку, виходячи із теми. У такий же спосіб проводиться й підсумковий етап уроку.
-         На уроці я дізнався про…
-         На уроці цікавим було…
-         Найважливіше, що я засвоїв, – це…
-         Найскладнішим на уроці виявилося…
-         Отримані на уроці знання я застосовую…
-         Ще варто попрацювати над …
Нове не виникає на голому місці й навіть не кожного дня. Це – безперервний пошук, на мою думку, постійна імпровізація вчителя. Сучасна методична література пропонує безліч нових форм роботи на уроці, які можна побачити по-своєму. На уроках рідної мови використовую лінгвістичні ігри: кросворд, вікторина, мовний конкурс, лінгвістична загадка, «Ти - редактор», «Відгадай слово», «Віднови слово» і «Ти - вчитель». Наприклад. На уроці в 5 класі при повторенні частин мови пропоную таке завдання: «Уяви, що ти вчитель. Прочитай текст, придумай завдання за темою уроку до нього. Сформулюй запитання і озвуч їх однокласникам».
Мова твоя українська… Вона прекрасна, багата і мелодійна. Ти нею розмовляєш і думаєш.
Рідна мова – це великий скарб. Не забувай, що саме ти покликаний його берегти як зіницю ока.
При вивченні теми «Звертання» з пятикласниками проводилися різні форми роботи: дослідження, редагування, робота в парах і групах. Мета, яку я поставила перед собою, – поглибити й закріпити вивчене в початковій школі, виховувати повагу до близьких і рідних, до друзів, щирість, чуйність, любов до рідної  землі та материнського слова. Індивідуальне завдання: написати листа солдатові в зону АТО, використовуючи різні форми звертань.
Лінгвістичні ігри – один із найефективніших методів навчальної діяльності та засіб виховання школярів. Самостійно відкриваючи для себе певні мовні явища, учень дістає задоволення, впевненість у своїх здібностях, що зумовлює самореалізацію особистості. Лінгвістична освіта – це насамперед свідоме засвоєння законів мови та постійний практикум, бо мова – це бездонна криниця, але треба дбати, щоб вона завжди була чистою.
На уроках української літератури особливу увагу приділяю вихованню в підростаючого покоління добра, краси, істини. Ефективним буде той урок, на якому присутні глибокі теоретичні знання, ретельна підготовка. На уроках літератури використовую такі технології: «Діалог», «Спільний проект» (із застосуванням компютерних технологій), «Коло ідей», «Сенкан», «Гронування».
Використання інтерактивних технологій не є самоціллю, а лише засобом, який сприяє співробітництву на уроці. Інтерактивна технологія «Метод ПРЕС» використовується, щоб учням довести і обґрунтувати свою точку зору, відповідаючи на запитання за схемою:
-         Я вважаю, …
-         Тому що…
-         Отже, …
Учням старших класів подобається готувати повідомлення, проекти, презентації творчості письменників, залюбки вони складають паспорт твору, паспорт збірки поезій, анкету головного персонажа та ін.
На уроках української літератури часто використовую метод випереджального навчання. Випереджальні завдання учні виконують добровільно. Відбір та виконання  їх здійснюють з урахуванням інтересів та навчальних можливостей дитини. Учні готують повідомлення, наприклад, життя І .Франка, його творчий доробок, роботи Мікеланджело й Рафаеля, що позначилися на творчості І.Франка та ін.
Уроки української літератури дають можливість формувати творче мислення, культуру спілкування, виховують активну особистість.
Але виникають і певні труднощі: іноді важко контролювати процес взаємонавчання, результати  роботи учнів менш передбачувані, організувати роботу всіх учнів, навчити вислуховувати думку іншого.
Крім уроків, я проводжу і позакласну роботу з предметів. Щороку 9 листопада до Дня української писемності та мови проводяться заходи. Учні закладу мали можливість переглянути презентацію «Свято рідного слова», почути радіогазету «Квітни, мово наша рідна!», а кращим знавцям української мови вручаються подяки.
До 200-річчя з Дня народження Т.Шевченка було проведено багато заходів, але особливо учням запамяталися Шевченківські читання, у яких взяли участь як вчителі, так і учні різних класів. Були прочитані Шевченкові твори і власні твори, приурочені цій даті. Учні та вчителі переглянули ще презентацію «Шевченкові верстви». Були також проведені зустрічі із письменниками.
Приділяючи велику увагу проведенню уроків, позакласних заходів, створюю атмосферу взаємодопомоги, чуйності у ставленні один до одного.
Я задоволена, коли бачу, як учні із цікавістю і бажанням відвідують не тільки мої уроки, але й беруть активну участь у позакласних заходах.
Я щаслива, бо маю улюблену роботу.

Немає коментарів:

Дописати коментар